„Lastavica“ Baja Mirkovića izabrana za suvenir Pljevalja

Aleksandar Ostojić, akademski slikar iz Pljevalja, osvojio je nagradu na Javnom pozivu za idejno rješenje suvenira grada Pljevalja, koji je Turistička organizacija Pljevlja raspisala u okviru programa Novembarskih svečanosti 2020. godine.

Kako je navedeno u predlogu vizuelnog identiteta brenda, Ostojić  se vodio idejom koja revalorizuje i brendira poznati motiv lastavice pljevljaskog arhitekte Baja Mirkovića kome Pljevlja duguju zahvalnost za urbanistička i arhitektonska rješenja užeg jezgra grada.

Ljiljana Bajčetić, predsjednica Komisije koju je Turistička organizacija Pljevlja imenovala za vrijednovanje pristiglih rješenja istakla je da su u pobjedničkom predlogu prepoznati zadovoljavajući kriterijumi da upravo „Lastavica“ bude jednoglasno izabrana kao najpotpuniji prijedlog za suvenir grada.

„U pobjedničkom predlogu prepoznali smo vezu sa tradicijom grada i vremena najvećeg prosperiteta, koji treba da se održi i dalje, a kako i sam autor navodi u propratnom tekstu rješenja „Pokrenuo sam ideju koja revalorizuje i brendira poznati motiv lastavice pljevaljskog arhitekte Baja Mirkovića, kao težnju savremenog društva za brzom informacijom, bez opterećujućeg narativa koji zahtijeva duži vremenski interval u sagledavanju““, istakla je Bajčetić.

Nagradu za najbolje idejno rješenje suvenira Pljevalja, uručio je predsjednik Opštine Pljevlja Igor Golubović i izrazio zadovoljstvo što je izabran simbol pljevaljskog arhitekte i umjetnika Baja Mirkovića, koji je dao značajan doprinos u urbanističkom razvoju Pljevalja, kroz svoj umjetnički pečat za autentičan ambijent grada.

„Meni je kao predsjedniku opštine cilj da kroz ovakakve i slične aktivnosti kroz sitnije detalje znatno uljepšamo grad i učinimo ga urbanijim i privlačnijim, kao i da pokžemo da Pljevlja nisu samo Rudnik uglja ni Termoelektrana već su Pljevlja grad u kom mnogo toga možemo da pokažemo, a što često ne pokazujemo“, istakao je Golubović.

Aleksandar Ostojić, idejni tvorac suvenira Pljevalja kazao je da je ideja njegovog rada bila simbioza svih estetskih elemenata koji bi upotpunili sliku o našem gradu, a iz njegovog ugla to je jedan vid brendinga, odnosno svega što predstavlja urbano jezgro Pljevalja.

„Lastavica“ kao izuzetno simboličko rješenje brojnih osobenosti koje su utkane u duh Pljevalja i Pljevljaka, od gostoljubivosti, marljivosti, do slobodarskog duha, predstavlja i smisao arhitektonske strukture jednog od najpoznatijih pljevljaskih umjetnika, dobitnika trinaestojulske nagrade 1970. godine za arhitektonsko rješenje čuvenog hotela Pljevlja.

Raširenih krila i specifičnog rasječenog repa grafičko rješenje lastavice u dopunjenoj strukturalnoj dimenziji dobija motive tradicionalnih “tkanica”, motiva koje su veoma značajne u geometrijskom smislu za Mirkovićevu arhitektonsku poeziju. Veoma bogat fond tradicionalnim narodnim vezom, specifičnim za obje dominantne konfesije u Pljevljima, Zavičajni muzej grada čuva kao plod i posebnost nematerijalne kultune baštine koja se ogleda u zanatu veza.

Upravo je to faktor koji ovaj motiv predstavlja kao rješenje koje nije diskriminatorno u odnosu na određene kulturološke pojedinosti različitih entitetskih razlika Pljevljaka.

Ideja da se lastavica predstavi kao simbol grada Pljevalja je već položila prvi ispit izradom murala u ulici Kralja Petra I upravo na Mirkovićevom zdanju (nekadašnja zgrada robne kuće “Proljeće“) čime je centar grada dobio omaž njegovom stvaraocu i već je prepoznatljiv simbol.

Idejno rješenje možete pogledati ovde.

Kabinet predsjednika Opštine Pljevlja